Egészséges élelmiszerek
  • Egészséges élelmiszerek
Feltöltő:

Egészséges élelmiszerek

Fontos tudni, hogy a természetben található az úgynevezett provitaminokat (elő vitaminok), a szervezet vitaminokká tudja alakítani, a különböző vitaminok zsírban vagy vízben oldódhatnak fel…

Zsírban oldódó vitaminok:

A-vitamin: Az A-vitamint provitamin formájában veszi fel a szervezet és alakítja át. Az A-vitamin hiánya a bőr és a nyálkahártyák megbetegedéseit idézheti elő és gyakran okozhat látási zavarokat. Az A-vitamint legnagyobb mennyiségben a halmáj olaj tartalmazza. Ilyen vitamin található még a paradicsomban, a spenótban, a kelkáposztában, a sárgarépában, a sárgabarackban, a cseresznyében és a málnában. Az A-vitamin érzékeny a hőre, tehát hosszan tartó főzés közben elpusztul.

D-vitamin: A D-vitamin szintén provitamin alakjában fordul elő alapanyagainkban és napfény hatására keletkezik. Erre a vitaminra nagy szükségünk van a normális csontnövekedéshez és az egészséges csontállomány fenntartásához. Ez a vitamin egyáltalán nincs jelen szervezetünkben termelődve, a nap ibolyántúli sugárzásának hatására keletkezik bőrünkben. Legnagyobb mennyiségben spenótban, csukamájolajban, sertésmájban, tojássárgájában, csiperkegombában, élesztőben, vajban van jelen.

E-vitamin: A természetben nagyon elterjed, ezért az emberi szervezetbe nincs szükség külön élelmiszerekkel való bevitelére, hiszen az alap táplálék is tartalmazza a szükséges mennyiséget.

K-vitamin: A szervezetben annyi K-vitamin termelődik, amennyi kell, ezért nincs szükség külön pótlására.

Vízben oldódó vitaminok:

C-vitamin: A természetben a C-vitamin nagy mennyiségben a növényekben található, az állati eredetű termékek C-vitamin tartalma meglehetősen kevés. Az emberi szervezetben a C-vitamin tartalom a téli hónapokban elég alacsony, ilyenkor a trópusi gyümölcsökön kívül még burgonyából és káposztaféléken keresztül tudjuk leginkább pótolni. A C-vitamin oxigén jelenlétében könnyen bomlik, különösen főzés alkalmával. Ezért célszerű frissen, salátaként is fogyasztani a zöld növényeket a megfelelő C-vitamin ellátottság érdekében. A C-vitamin fontos szerepet játszik a fertőző betegségekkel szembeni ellenállás biztosításában, sok C-vitamin fogyasztása mellett nehezebben kapjuk el az influenzát vagy más bakteriális fertőzéseket! A nyálkahártya védelmében is kiemelkedő szerep jut a C-vitaminnak.

P-vitamin: Növeli a hajszálerek ellenállóságát. Ez a vitamin a zöldpaprikában, a citromban és a narancsban található leginkább.

H-vitamin: Hiánya esetén fokozódik a faggyútermelés és bőrgyulladás keletkezhet. Ezt a vitamint az élesztő, a tej, a burgonya, a tojás és a máj tartalmazza.

B-vitamin csoport:

B1 vitamin: Az idegek, az izom és a nyálkahártyák anyagcseréjében van fontos szerepe. Hiányának következtében a szívizom is súlyosan károsodhat. A túl magas hőre érzékeny, az alacsonyabb főzést, sütést még elvisel. Gabonák magvában, a héj alatt található meg nagy koncentrációban. Sok B1 vitamint tartalmaz még az élesztő, a marhamáj, a dió és a csíráztatott növények.

B2-vitamin: Különböző anyagcsere folyamatokban vesznek részt. Nagy a hőálló képessége, tehát főzés és sütés alkalmával sem bomlik le. Táplálékaink közül az élesztő, a tojássárgája, a máj, a vese tartalmazza nagyobb mennyiségben.

B6-vitamin: Az idegrendszer anyagcsere folyamatában van fontos szerepe, hiánya görcsöt okozhat. Megtalálható a májban és az élesztőben.

B12-vitamin: Hiánya vészes vérszegénységet okoz, ezt megelőzhetjük B12-vitaminok szervezetünkbe juttatásával! Halakban, tenger gyümölcseiben található meg nagyobb mennyiségben.

A fentiekből is kiderül, hogy mennyire fontos a változatos táplálkozás, hogy a szervezetünk számára szükséges vízben-, illetve zsírban oldódó vitaminokat kellő mennyiségben biztosítsuk.

10 1375 06 február, 2014 Az egészségben február 6, 2014

Facebook Comments