A padlizsán
  • A padlizsán
Feltöltő:

A padlizsán

A padlizsán vagy más néven tojásgyümölcs (Solanum melongena), hasonlóan a paradicsomhoz és a burgonyához, a burgonyafélék (Solanaceae) családjába tartozik. Először India, majd Kína területén nemesítették az 5. sz. tájékán, innen terjedt át a padlizsán a Közel-Keleten át Afrikába és Európába. Kezdetben Európában, hasonlóan a burgonyához, inkább dekoratív kerti dísznövényként tartották számon, kissé kesernyés íze miatt sokáig nem vált népszerűvé fogyasztása. Később újabb, kevésbé kesernyés ízű fajtákat is nemesítettek, mely segítette elterjedését az európai konyhákban is. Napjainkban a legnagyobb termelői Kína, India, Egyiptom, Irán és Törökország.

Bár a padlizsán eredetileg mediterrán területekről származik, hazánkban is könnyen termeszthető. Szaporítása magról a legegyszerűbb, de palántákat is vásárolhatunk. A palántákat május közepe táján ültethetjük ki, mindenképp kerüljük a kiültetésüket az éjszakai fagyok idején. Földjét a kiültetés előtt ássuk fel és trágyázzuk meg. A terméseket július végén, augusztus elején kezdhetjük szüretelni.

A 40-150 cm-esre megnövő növényen számos sötétlila, 20-30 cm-es bogyós termés található, amelyek kissé szivacsszerű húsa frissen felvágva fehér, de gyorsan megbarnul. A termésben számos apró mag található, melyek ehetőek, de enyhén kesernyés ízük lehet a bennük található nikotinoid alkaloidok miatt, amik a dohányban található alkaloidok rokon vegyületei.

A padlizsán nagyon egészségesnek mondható, értékes beltartalma miatt. Magas a B1, B3, B6, C és K vitamin tartalma, sok rostot, emellett ásványi sókat és flavonoidokat is tartalmaz. Gazdag fenolos vegyületekben, melyek antioxidáns hatásúak, és a káros szabad gyökök ellen igen hasznosak. Kutatások kimutatták, hogy a padlizsánban lévő antioxidánsok képesek csökkenteni a vér koleszterin szintjét, valamint az artériák és aorták falán lerakódott koleszterin mennyiségét, ennek köszönhetően ezek rugalmasabbá, a vér számára könnyebben átjárhatóvá váltak.

Az előkészítés során tanácsos a padlizsánt rozsdamentes acél késsel felvágni, mivel ennek anyaga szén-mentes, így nem lép reakcióba a zöldség húsával, nem feketíti azt el. Ha nem egészben tervezzük elkészíteni, célszerű a felvágott zöldséget besózni, majd 30 percig állni hagyni. Ez idő alatt a padlizsán némi levet enged, illetve veszít kesernyés ízéből. Az előkészített zöldséget aztán párolhatjuk, vagy sütőben is megsüthetjük. A klasszikus görög muszakának és a francia ratatouille-nak is fontos összetevője, de elkészíthetjük csőben sütve, hússal vagy sajttal megtöltve is.

20 2980 20 június, 2014 Az egészségben június 20, 2014

Facebook Comments